MEDARBEJDERTILFREDSHEDSUNDERSØGELSE


Når vi måler medarbejdernes tilfredshed og engagement, tager vi udgangspunkt i en opstillet model, der måler tilfredshed og engagement ud fra en række indsatsparametre.
Indsatsparametrene kan være mening i arbejdet, karrieremuligheder og videreuddannelse, forhold til nærmeste leder, socialt samvær på arbejdspladsen, lønpakken m.m.

InResponse har udviklet et standard spørgeskema, der kan bruges i stort set alle virksomheder til måling af medarbejdertilfredshed og engagement.
Selvfølgelig kan spørgerammen tilpasses efter jeres specifikke behov og kontekst.
InResponse bruger PLS-analyse til at bestemme betydningen/vigtigheden af de forskellige indsatsparametre.
Det har flere fordele:

• Vi skal ikke ulejlige medarbejderne ved at stille ekstra spørgsmål omkring vigtigheden af en given vurdering. Fx hvordan vurderer du det sociale samvær på arbejdspladsen og hvor vigtigt er denne vurdering for din samlede tilfredshed med arbejdspladsen.

• Vi får et mere nøjagtigt billede af betydningen af de enkelte indsatsparametre. I respondenternes øjne er alle faktorer vigtige for deres samlede tilfredshed, men via PLS- analyse kan vi bestemme hvilke parametre der har størst betydning for medarbejdernes tilfredshed og engagement.

Modellen kan sammen med de indsamlede data fra spørgeskemaet bruges til følgende:

Modellen som målingssystem:

Resultaterne opstilles i visuelle let forståelige grafer. Virksomhedens beslutningstagere kan hurtigt se, hvordan virksomhedens medarbejdere vurderer arbejdspladsen indenfor de opstillede indsatsparametre og resultatparametre.
Ved at gennemføre analysen i faste intervaller, fx hvert halve år, kan virksomheden tillige følge med i udviklingen af medarbejdernes vurdering over tid. Stiger medarbejdertilfredsheden i forhold til sidste år?
Dermed kan resultaterne bruges som Key Performance Indicators, hvor man kan opstille mål for mening i arbejdet, forhold til nærmeste leder, socialt samvær på arbejdspladsen, medarbejdertilfredshed, medarbejderengagement m.m..

Modellen som beslutningsstøttesystem:

Resultaterne fra PLS-analysen leveres i let forståelige prioriteringskort, hvor virksomhedens beslutningstagere hurtigt kan identificere de indsatsparametre, der har størst betydning for medarbejdertilfredshed og medarbejderengagement.
Ved at opstille medarbejdernes vurdering sammen med resultaterne fra PLS-analysen, kan man se, om en given indsatsparameter har stor effekt på medarbejdertilfredshed og/eller medarbejderengagement.
Hvis en given indsatsparameter har stor effekt, men vurderes lavt af medarbejderne, er det måske et område der burde fokuseres mere på at forbedre.