KUNDE CASES


BUSINESS CASE TRIVSELSFORUM

Hvad driver medarbejdertilfredshed og engagement på arbejdspladsen?

Trivselsforum er en kursus- og konsulentvirksomhed der hovedsageligt beskæftiger sig med at arrangere kurser med fokus på trivsel på arbejdspladsen. Målgruppen er primært ældrepleje inden for den offentlige sektor.

Gennem længere tid har Trivselsforum indsamlet en betragtelig mængde kvantitative data fra kursusdeltagerne via spørgeskemaer.

Trivselsforum havdebrug for en ekstern partner til at gennemgå datamaterialet og gennemføre avanceret statistisk bearbejdelse af materialet.


Er der forskel på trivslen for medarbejdere med over eller under 10 års anciennitet?

Trivselsforum havde en fornemmelse af, at medarbejdere der havde været længere tid på arbejdspladsen havde en bedre trivsel og generelt var mere positive.

Via statistiske test kunne InResponse bekræfte denne hypotese.
Medarbejdere med over 10 års anciennitet havde en markant højere trivsel end de øvrige medarbejdere.

InResponse kunne også se, at medarbejdere med over 10 års anciennitet i langt højere grad føler, at de yder en vigtig arbejdsindsats og at deres arbejdsopgaver er meningsfulde.

Medarbejdere med længere anciennitet havde også en opfattet større indflydelse på arbejdet, end medarbejdere med lavere anciennitet på arbejdspladsen.


Opstilling af model til beskrivelse af medarbejdertilfredshed og engagement

For at finde ud af hvad der primært driver medarbejdertilfredsheden og engagementet på arbejdspladsen, opstillede InResponse en model bestående af syv indsatsparametre sammensat af spørgsmålene fra det indsamlede datamateriale.

Gennem faktoranalyse kunne det bekræftes, at spørgsmålene godt kunne antages at tilhøre samme dimension/indsatsparameter.

De syv indsatsparametre påvirker i større eller mindre grad modellens to resultatparametre "Medarbejdertilfredshed" og "Engagement i arbejdspladsen".

For at identificere de indsatsparametre der udøver størst indflydelse på resultatparametrene gennemførte InResponse en PLS-analyse på datamaterialet.

Resultatet var, at primært to indsatsparametre havde stor betydning for medarbejdertilfredshed og engagement.

Trivselsforum har nu fået et større indsigt i det indsamlede datamateriale, og kan nu i langt bedre grad rådgive deres kunder om hvordan trivslen på arbejdspladsen kan forbedres.